Kvôli ekológii Rakúsko obmedzilo rýchlosť na úsekoch diaľnici zo 130 na 100 km/h, niekde až na 80 km/h.
Úseky so zníženou rýchlosťou pre zníženie emisnej záťaže nie sú na rakúskych diaľniciach novinkou. S koncom roka ale pribudli ďalšie. V Tirolsku sa mení maximálna povolená rýchlosť zo súčasných 130 na 100 km/h na diaľnici Inntal A12 medzi mestami Kufstein a Zirl (približne 87 km) aj medzi Karrösten a Zams (18,5 km) a tiež na brennerskej diaľnici A13 medzi Innsbruckom a Schönbergom (asi 16 km).
Z Kufsteinu do Innsbrucku platilo obmedzenie 100 km/hod po väčšiu časť dňa už niekoľko rokov, takže väčšina vodičov zmenu ani nezaregistruje. Obmedzenie rýchlosti budú aktívne kontrolovať tamojšie policajné hliadky a je kvôli ekológii a hluku stanovené na skúšobné obdobie jedného roka.
Na diaľnici A1 na objazde Salzburgu medzi výjazdmi Salzburg-Nord a Knoten Walserberg bude znížená rýchlosť z doterajších 130 km/h až na 80 km/h v závislosti na kvalite ovzdušia a na počasí v okolí tejto trasy. Na spomínaných komunikáciách budú tiež veľmi často merať maximálnu rýchlosť hliadky polície.
Pokuty môžu byť dvojité a poriadne mastné
Opatrenie má znížiť množstvo emisií z prechádzajúcich vozidiel (Immissionsschutzgesetz-Luft, skratka IG-L). Ak v danom úseku pôjdete rýchlejšie, okrem pokuty za prekročenie rýchlosti vám hrozí ešte ďalšia za znečisťovanie životného prostredia, ktorá je až 2000 eur.
Na niektorých úsekoch rakúskych diaľnic sa tiež od novembra 2014 začalo objavovať úsekové meranie rýchlosti. Inštalované sú na diaľnici A8 medzi mestami Weibern a Haag, na diaľnici A7 pri meste Linz, na Pyhrnskej diaľnici A9 v tuneli Bosruck a v tuneli Plabutsch, na diaľnici A2 v tuneli Ehrentalerberg a na diaľnici A22 v tuneli Kaisermühle. Polícii sa tento systém osvedčil a nehodovosť sa podľa sledovania znížila až o 50%. V Taliansku je systémom úsekového merania (nazývajú ho tam Tutor) pretkaná väčšina diaľničnej siete. Úsekové meranie rýchlosti poznajú aj slovenskí vodiči. Úsekové (alebo tiež „pomerové“) meranie je metóda určenia priemernej rýchlosti vozidla v definovanom úseku komunikácie.
Dĺžka tohto úseku je presne vymeraná (môže byť od 100 metrov až do desiatok kilometrov). Nainštalované zariadenie meria čas prejazdu každého vozidla týmto úsekom. Výsledkom je požadovaná priemerná rýchlosť, ktorá sa vypočíta ako podiel dĺžky úseku a času na jeho prejazd.
Ekologické plakety
Rakúšania už v priebehu vlaňajška zaviedli systém ekologických plakiet pre vjazd úžitkových vozidiel (presnejšie vozidiel kategórie N bez ohľadu na hmotnosť) do niektorých miest, podobne ako v Nemecku. Opatrenie platí vo všetkých mestách Dolného Rakúska a od začiatku roka aj vo Viedni. Ekologické plakety sa zatiaľ vydávajú za 25 eur len v niektorých pobočkách rakúskeho autoklubu (ÖAMTC) alebo väčších STK na základe technického preukazu. Ekologická známka sa vydáva podľa Euro normy daného vozidla a od 1. 1. 2015 majú do zón zákaz vjazdu vozidlá s normou EURO 1 a nižšou, teda žiadnou. O rok, teda od 1. 1. 2016 sa zmení zákaz na normu EURO 2.