Strešný box je praktickým pomocníkom pri preprave dlhých alebo neskladných predmetov, napríklad lyží. Pri kolízii však neupevnené predmety môžu preraziť obal a zraniť ľudí.
Kolízie sa v zimnom období stávajú ľahko a neraz stačí sekunda nepozornosti, aby vodič prehliadol zápchu alebo brzdiace vozidlo. Takáto nehoda sa môže vypomstiť aj na vytúženej ceste na lyžovačku najmä vtedy, ak strešný prepravný box nebol správne naložený.
Technické centrum Allianz (AZT) vo svojom najnovšom teste nasimulovalo presne takúto nehodu pri rýchlosti 50 km/h. Technici do strešného boxu naložili zimnú výbavu, čiže lyže, lyžiarske topánky, palice a nápoje. A urobili tak spôsobom, ktorý rozhodne nie je nezvyklý: predmety ležali voľne, neboli nijak zabezpečené. Náklad s hmotnosťou 34 kg pritom ani zďaleka nedosiahol maximálnu 50-kilogramovú nosnosť boxu. Ako dokazuje video záznam, lyže takmer plnou rýchlosťou prerazili obal a zvyšok nákladu vyletel von.
„Strešný box je veľmi praktický, ak ide o prepravu neskladných predmetov. No podobne ako v batožinovom priestore aj v boxe musí byť náklad zabezpečený, v opačnom prípade ohrozuje ostatných účastníkov cestnej premávky,“ vysvetľuje Melanie Kreutnerová, analytička AZT. Napríklad, lyže by bez väčších problémov mohli ako oštep preraziť zadné okno predchádzajúceho vozidla a zraniť posádku. A rovnako to platí aj v prípade, že by okno „iba“ rozbili. Navyše pri teste sa jednoduché zadné svorky boxu uvoľnili z nosiča, keďže nedokázali odolať silám pri náraze. AZT vychádza z predpokladu, že k uvoľneniu by došlo aj pri riadnom zabezpečení nákladu vo vnútri boxu.
Odborníci odporúčajú
K zabezpečeniu sú vhodné pevné upínacie pásy, no ťažké predmety, ako kufre alebo lyžiarske topánky je vhodnejšie prepravovať v batožinovom priestore vozidla. Predpokladom pre použitie boxu je potrebné preveriť nosnosť strešnej časti karosérie, pričom je potrebné zohľadniť aj hmotnosť samotného boxu a nosičov. Napríklad, pri nosnosti strechy 75 kg a hmotnosti boxu vrátane nosičov 25 kg je možné do boxu naložiť najviac 50 kg. A pochopiteľne dodržať montážny návod výrobcu.
Vzhľadom na výsledky testu AZT odporúča pri kúpe alebo požičaní boxu vybrať taký, ktorého upínacie svorky úplne obopnú priečny nosník strešného nosiča. Vo vnútri boxu by sa mali nachádzať oká, ktoré umožnia použitie zabezpečovacích pásov. Odporúčané sú kovové oká, nakoľko plast sa môže pri nízkych teplotách stať príliš krehkým.
Rovnako by mal vodič prekontrolovať nahustenie pneumatík už naloženého vozidla. A na záver dôležité upozornenie: jazdné vlastnosti sa so strešným nosičom menia a najmä v zákrutách a pri brzdení sa môže zhoršiť jeho stabilita.