Rezort vnútra plánuje v budúcom roku spustiť automatický systém v rámci inštitútu objektívnej zodpovednosti. Jeho súčasťou budú stacionárne kontrolné body, zamerané na viaceré priestupky.
Inštitút objektívnej zodpovednosti už zďaleka nie je novinka, platí u nás od 1. júla 2012. Napriek spočiatku veľkým plánom na úplne automatizovaný systém sa pre nedostatok peňazí zatiaľ riešia pokuty tak povediac od stola. Policajti vozidlo nezastavia, ale manuálne jeho majiteľa vyhľadajú v systéme evidencie vozidiel a pošlú poštou oznámenie o priestupku, zúčtovacie dáta a fotografiu.
To sa má niekedy v priebehu budúceho roka zmeniť. Minister vnútra Robert Kaliňák dnes predstavil základné body automatizovaného systému, v rámci ktorého sa policajt a vodič pri výbere pokuty nikdy nestretnú. Systém má stáť odhadom 49 miliónov eur a takmer celá suma by sa mala prefinancovať z eurofondov. Práve v tomto období rezort pripravuje verejnú súťaž, ktorá by mohla byť uzavretá a vyhodnotená do leta tohto roka.
Ako informoval policajný prezident Tibor Gašpar, polícia vlani v rámci inštitútu objektívnej zodpovednosti rozposlala 7 406 rozhodnutí, z ktorých vodiči zaplatili asi 70 percent. To zodpovedá sume približne 355 000 eur.
Kontrolné body a online mapa
Systém bude tvoriť 1 341 stacionárnych kontrolných bodov, ktoré budú sledovať najkritickejšie miesta a úseky. Na rýchlosť sa zameria približne len 280 z nich a prevažne sa budú nachádzať na cestách I. triedy, ktoré sú z hľadiska nehodovosti a úmrtnosti najnebezpečnejšie. Ostatné budú sledovať jazdu na červenú, „stopky“, otáčanie, cúvanie, nebezpečné predchádzanie alebo zákaz vjazdu. Niekoľko kontrolných bodov bude určených aj na dynamické meranie hmotnosti kamiónov, čo ochráni naše cesty. Kontrolovať budú aj kamióny pri opustení územia SR, čo pomôže finančnej „kobre“ skontrolovať, či nákladné auto nepreváža viac alebo menej, ako je deklarované v dokladoch. Týmto spôsobom chcú zamedziť obchádzanie dane z pridanej hodnoty.
Ministerstvo vnútra a polícia na základe analýzy kritických miest a úsekov vyberie lokality, na ktorých budú kontrolné zariadenia umiestnené. Pôjde o stacionárne zariadenia, avšak situácia v premávke sa mení, preto sa po čase môžu niektoré prístroje presunúť na iný úsek. Nepôjde však o žiadnu tajnú záležitosť, nakoľko rezort zverejní na internete mapu s vyznačenými miestami, kde sa kontrolné body nachádzajú. Pri každej zmene sa mapa bude aktualizovať. Zatiaľ zverejnená nie je, predpokladá sa, že sa tak stane až tesne pred termínom spustenia ostrej prevádzky. „Nepôjde teda o žiadne skryté kontroly ani výber pokút, ale jeho primárnym účelom je prevencia. Každý vodič si bude môcť skontrolovať, kde sa body a teda aj najrizikovejšie miesta pre jeho peňaženku nachádzajú,“ povedal Kaliňák.
Informácie pôjdu do jedného centra
Všetky informácie sa budú zbierať v Centre dopravných informácií, ktoré by chcel rezort vytvoriť v banskobystrickom kraji. Centrum získané údaje spracuje, autorizuje a následne pošle vodičovi, čiže nedôjde k priamemu kontaktu medzi priestupcom a správnym orgánom. Podľa Kaliňáka tak ide o významné protikorupčné opatrenie.
Naďalej platí, že ak vodič zaplatí do 14 dní, bude stačiť zaplatiť len polovicu pokuty. Centrum bude mať približne 280 zamestnancov, prednosť budú mať dlhodobo nezamestnaní. Okrem nich tu dostane prácu približne 50 telesne postihnutých osôb. „Svojím spôsobom pôjde aj o chránenú dielňu,“ dodal Kaliňák.
Centrum bude spracúvať aj údaje zozbierané z technických zariadení a bude ich v reálnom čase poskytovať vodičom formou dopravného servisu, napríklad o dopravných zápchach, nehodách či stave vozovky.